H Προοδευτική πρόταση για την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας

Η Προοδευτική πρόταση για την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας

Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2015

Σχόλιο για την σύσκεψη για τα διόδια Σχηματάρι - Χαλκίδα




Την Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2015 έγινε μια σύσκεψη με πρωτοβουλία του Δήμου Χαλκιδέων για τα διόδια που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης για το δρόμο Σχηματάρι Χαλκίδας. Μάλιστα προβλέπει ότι τα έσοδα θα πηγαίνουν για την συντήρηση της Ιονίας Οδού ! Πέρα από το άδικο και μη νόμιμο του πράγματος, είναι διπλά άδικο για την Εύβοια που το οδικό της δίκτυο είναι ακόμη αυτό του προηγούμενου αιώνα. Το ενδιαφέρον όμως της σύσκεψης ήταν ότι έλειπαν οι γνωστοί λαϊκισμοί του παρελθόντος, τα μεγάλα λόγια και οι υποσχέσεις και αυτό γιατί οι βασικοί πρωταγωνιστές όλων αυτών είναι σήμερα στην Κυβερνητική πλευρά, είτε ήταν απόντες από τη σύσκεψη. Ο μοναδικός παριστάμενος, -αν και αργοπορημένος- κυβερνητικός βουλευτής στην πρόταση που καταθέσαμε, να προωθήσουν από κοινού όλοι οι βουλευτές της Εύβοιας, νομοθετική ρύθμιση που θα άρει την αδικία, φανερά μπερδεμένος, δεν απάντησε στην ουσία της πρότασης και εκείνο που μας είπε ως μοναδική λύση, ήταν η λαϊκή κινητοποίηση (!) και μάλιστα όπως μας διαβεβαίωσε αυτό του συνέστησε να μας πει και ο αρμόδιος υπουργός κος Σπίρτζης! Σύγχυση, κεκτημένη ταχύτητα, λαϊκισμός με άλλα μέσα, πρόσχημα, κρίση συνείδησης ; Μήπως δεν έχουν καταλάβει ότι είναι Κυβέρνηση ή μήπως σκέφτονται να τα παρατήσουν ; Το συμπέρασμα από τη χθεσινή σύσκεψη είναι ότι ο λαϊκισμός έχει κοντά ποδάρια για όσους τον είχαν ή και τον έχουν ακόμη ως βασικό εργαλείο πολιτικής και ενίοτε γίνεται και μπούμερανγκ

Οι γενικότερες θέσεις μας για το θέμα των διοδίων τις οποίες προωθήσαμε στο Περιφερειακό Συμβούλιο και έγιναν θέσεις του οργάνου.

1.Το θέμα των διοδίων έχει δύο διαστάσεις. Η μία διάσταση είναι η περιφερειακή.  Αφορά το πρόβλημα όπως εκδηλώνεται στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας. Η δεύτερη διάσταση αφορά το γενικότερο θέμα των Συμβάσεων παραχώρησης που έχουν ψηφιστεί από την ελληνική Βουλή και έχουν ρυθμίσει γενικότερα το θέμα των διοδίων για όλη τη χώρα και τους όρους παραχώρησης. Δεν είναι ανεξάρτητες οι δύο διαστάσεις και θα πρέπει εμείς ως επιτροπή να εξετάσουμε και νομικά τη σχέση αλλά και πως μπορούμε κάποιες πλευρές του προβλήματος που συνδέονται με την Περιφέρειά μας να αντιμετωπισθούν στα πλαίσια μιας γενικότερης αναθεώρησης των Συμβάσεων παραχώρησης από την ελληνική Βουλή, που ενδεχομένως στο άμεσο μέλλον καλεστεί να αντιμετωπίσει. Επειδή ακούγονται από διάφορες πλευρές, προτάσεις οι οποίες είναι κατά την γνώμη μας ανεδαφικές και λαϊκίστικες, πιστεύουμε ότι όλοι πρέπει να σκεφτούμε και να λειτουργήσουμε με ρεαλισμό ώστε να έχουμε αποτελέσματα και να μην μείνουν ως κενά συνθήματα οι όποιες διεκδικήσεις μας.

2.Εάν ορίσουμε ως κλειστό αυτοκινητόδρομο, εκείνο ο οποίος παρέχει συγκεκριμένες υπηρεσίες στους χρήστες και έχει σχεδιαστεί και κατασκευαστεί έτσι όπως ορίζουν οι όροι και οι οδηγίες των Ευρωπαϊκών οδηγιών και κανονισμών, τότε θα πρέπει να εξετασθεί εάν και κατά πόσο ο αυτοκινητόδρομος ΠΑΘΕ και ιδιαίτερα το τμήμα που μας αφορά στην Περιφέρειά μας, λειτουργεί ως τέτοιο. Αυτό όμως χρειάζεται μια γενικότερη μελέτη, την οποία νομίζω ότι πρέπει να γίνει σε συνεργασία με τις άλλες περιφέρειες στα πλαίσια της ΕΝΠΕ. Η μελέτη αυτή μπορεί να συμπεριλάβει και τα υπόλοιπα θέματα που θίγονται στην συνέχεια, όπως ο τρόπος τιμολόγησης, το ύψος του τιμοκατάλογου και άλλα θέματα που αφορούν γενικότερα την αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης, ώστε να τα αντιμετωπίσουμε σε συνεργασία με τις άλλες περιφέρειες στα πλαίσια της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας.

3.Ο τρόπος τιμολόγησης που προτείνουμε είναι η χιλιομετρική χρέωση. Δηλαδή ο χρήστης να πληρώνει διόδια διέλευσης ανάλογα με τα χιλιόμετρα που χρησιμοποιεί κάποιος στον κλειστό αυτοκινητόδρομο. Αυτό σημαίνει κατάργηση των μετωπικών διοδίων, άρα και σημαντικές οικονομίες κλίμακας, δηλαδή μείωση του κόστους διέλευσης. Εγκατάσταση μόνο πλευρικών διοδίων εισόδου και εξόδου στον κλειστό αυτοκινητόδρομο. Τα διόδια εισόδου θα εκτυπώσουν μιαν  απόδειξη εισόδου την συγκεκριμένη ημέρα και ώρα, την οποία θα χρησιμοποιεί ο χρήστης κατά την έξοδό του και τότε θα γίνεται η συγκεκριμένη χρέωση με βάση τα διανυόμενα χιλιόμετρα. Υπάρχουν και πιο προηγμένες τεχνολογικά λύσεις τις οποίες μπορούμε να τις αξιοποιήσουμε. Έτσι διασφαλίζεται τουλάχιστον ένας πιο δίκαιος τρόπος τιμολόγησης.

4.Εναλλακτικό παράπλευρο οδικό δίκτυο σε όλο το μήκος του κλειστού αυτοκινητόδρομου. Σε όλα τα τμήματα του κλειστού αυτοκινητόδρομου να διασφαλιστεί η ύπαρξη ικανοποιητικού και ασφαλούς εναλλακτικού οδικού δικτύου, το οποίο θα μπορεί να το επιλέγει κάποιος, εάν δεν θέλει να αξιοποιήσει τις υπηρεσίες του κλειστού αυτοκινητόδρομου. Σήμερα σε αρκετά σημεία δεν υπάρχει τέτοιο εναλλακτικό δίκτυο και θα πρέπει να αναζητηθούν τυχόν νομικά ερείσματα, ώστε στα συγκεκριμένα σημεία να διασφαλίσουμε πάγωμα της ισχύος των διοδίων διέλευσης έως την κατασκευή του εναλλακτικού οδικού δικτύου.

5.Απαλλαγή των διοδίων διέλευσης για τους παρακείμενους οικισμούς. Έως την κατασκευή εναλλακτικού οδικού δικτύου σε όλες τις περιοχές, απαλλαγή των κατοίκων των παρακείμενων οικισμών από την πληρωμή διοδίων διέλευσης για τις εσωτερικές τους μετακινήσεις στην περιοχή τους.

6.Αναστολή των διοδίων διέλευσης σε όλες τις περιπτώσεις που δεν έχουν ολοκληρωθεί τα έργα του κλειστού αυτοκινητόδρομου και η κατασκευή του εναλλακτικού, παράπλευρου οδικού δικτύου.

7.Απόρριψη κάθε σχεδιασμού επιβολής διοδίων για τη διαδρομή Σχηματαρίου – Χαλκίδας, ενός δρόμου με πολλές κακοτεχνίες, χωρίς επαρκή φωτισμό και με επικίνδυνα σημεία για την ασφάλεια των χρηστών και μάλιστα όταν οι πόροι αυτοί προορίζονται για την συντήρηση της Ιόνιας οδού και όχι κάποιο νέο εθνικό οδικό δίκτυο της Εύβοιας.

3-11-2015
Κώστας Χαϊνάς
Περιφερειακός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου