Πριν τοποθετηθούμε
στην ουσία όσων ακούσαμε, να πούμε κάποιες σκέψεις για την ουσία και την
διαδικασία της κατάρτισης του Master
Plan ενός Οργανισμού σαν τον ΟΛΝΕ. Ο Οργανισμός Λιμένων Εύβοιας είναι ένας
φορέας που καλύπτει την Περιφερειακή Ενότητα της Εύβοιας. Έχει δηλαδή
αντικειμενικά έναν περιφερειακό χαρακτήρα. Δεύτερον,
τα θέματα που ασχολείται ο Οργανισμός και πολλά απ’ αυτά είναι συστατικά
στοιχεία και του συζητούμενου Master
Plan, διαπερνούν τον πυρήνα αυτού που ονομάζουμε Περιφερειακή Ανάπτυξη. Είναι
δηλαδή κατ’εξοχήν θέματα που αγγίζουν την τοπική ανάπτυξη και λόγω του υπερτοπικού
χαρακτήρα
των θεμάτων αυτών, ουσιαστικά μιλάμε για σοβαρά και μεγάλα προβλήματα που
συνδέονται με την Περιφερειακή Ανάπτυξη. Γιατί το ζητούμενο σήμερα δεν είναι τα
Λιμάνια να αποτελέσουν απλά κάποιοι εναλλακτικοί κόμβοι μεταφορών και
διακίνησης, αλλά οι βασικοί κόμβοι ενός Ολοκληρωμένου
Συστήματος Συνδυασμένων Μεταφορών της Στερεάς Ελλάδας. Κόμβοι διασυνδεδεμένοι
με τα άλλα λιμάνια της χώρας προς την Δύση και προς την Ανατολή, αξιοποιώντας
την Στρατηγική θέση του Λιμανιού της Κύμης. Ένα λιμάνι που αποτελεί
αντικειμενικά την ανατολική πύλη της Χώρας, αλλά και της Ευρώπης, προς την
Μαύρη Θάλασσα, αλλά και προς την Μέση και Άπω Ανατολή. Αυτή είναι και η βασική
αποστολή ενός Οργανισμού Λιμένων που έχει την ευθύνη της λειτουργίας των
Λιμανιών της Περιφέρειας αύριο ή έστω μιας Περιφερειακής Ενότητας σήμερα.
Άρα ο σημερινός Οργανισμός
με την σημερινή του δομή και μορφή, με διορισμένη κομματική Διοίκηση, όπως δηλαδή
γινόταν χρόνια τώρα από τις εκάστοτε Κυβερνήσεις, δεν μπορεί αντικειμενικά να παίξει
τον ρόλο που απαιτεί η προηγούμενη αποστολή που αναφέραμε. Τρεις προϋποθέσεις
απαιτούνται για να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις νέες συνθήκες, ο Οργανισμός
Λιμένων. Η πρώτη είναι η συνειδητοποίηση
από όλους του Περιφερειακού του ρόλου και η ένταξή τους στην Περιφερειακή
Αυτοδιοίκηση. Δηλαδή ένας Περιφερειακός Οργανισμός Λιμένων Στερεάς Ελλάδας, με
την ένταξη σ’αυτόν όλων των λιμένων της Περιφέρειας. Η δεύτερη προϋπόθεση, είναι η αξιοκρατική επιλογή της Διοίκησης του
Οργανισμού αυτού. Πρέπει να σταματήσουν επιτέλους οι πρακτικές που ακολούθησαν όλες
οι μέχρι σήμερα Κυβερνήσεις, διορίζοντας στις διοικήσεις τους κομματικούς τους φίλους.
Με διαφάνεια και αξιοκρατία θα πρέπει να στελεχώνονται αυτοί οι Οργανισμοί,
προϋπόθεση για να παράγουν έργο και να μπορούν να διαβουλεύονται με εμπιστοσύνη
και αμοιβαίο σεβασμό με τους αιρετούς της τοπικής και της Περιφερειακής
Αυτοδιοίκησης. Η περιφερειακότητα αυτού του Οργανισμού θα διασφαλίζει ότι οι
Στρατηγικές επιλογές και το κάθε Master Plan του, θα εντάσσονται στον ενιαίο Περιφερειακό και
Εθνικό Σχεδιασμό. Σήμερα τίποτα από αυτά δεν ισχύει. Και τρίτον όλες οι αρμοδιότητες της διαχείρισης των παράκτιων ζωνών
των λιμένων να μεταφερθούν στην ευθύνη του κάθε Δήμου που ανήκει η κάθε ζώνη.
Όσον αφορά την ουσία
του περιεχομένου του Master Plan, τουλάχιστον όσων ακούσαμε,
υπήρχαν ενδιαφέρουσες προτάσεις, από τους Μελετητές. Όμως το βασικό ερώτημα για
το οποίο ζητούνται ολοκληρωμένες και πειστικές απαντήσεις, είναι τι θα γίνει με το εμπορικό λιμάνι της Χαλκίδας. Και για να
απαντήσει κάποιος στο ερώτημα αυτό πρέπει να απαντήσει προηγούμενα στα εξής
ερωτήματα. Τι πόλη είναι πλέον η Χαλκίδα ; Τι ανάγκες για μεταφορικό έργο
έχει ; Τι τζίρο έκανε το εμπορικό Λιμάνι της Χαλκίδας στον ΟΛΝΕ ;
Η αλήθεια είναι ότι η
Χαλκίδα, εδώ και πολλά χρόνια γύρισε σελίδα όσον αφορά τον χαρακτήρα της,
ως πόλη. Η Μετα-βιομηχανική Χαλκίδα, είναι πλέον μια πραγματικότητα, που
αναζητά τον νέο δρόμο της, αξιοποιώντας τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα στους τομείς
του Τουρισμού, του Πολιτισμού και των Υπηρεσιών γενικότερα. Διαθέτουμε έναν
αξιοθαύμαστο αλλά και αναξιοποίητο Ευβοϊκό Κόλπο. Ένα τεράστιο θαλάσσιο πάρκο,
που μπορούν να αναπτυχθούν δεκάδες δραστηριότητες, που συνδέονται με τον
θαλάσσιο τουρισμό, τον θαλάσσιο αθλητισμό και τις θαλάσσιες δραστηριότητες και μεταφορές. Το Νότιο Λιμάνι της
Χαλκίδας, μπορεί να φιλοξενήσει εκατοντάδες τουριστικά πλοία κάθε μεγέθους. Η
πόλη της Χαλκίδας, όπως εξελίσσεται και με τα έργα που κάνει ο Δήμος και η
Περιφέρεια, μπορεί να αποτελέσει έναν περιζήτητο σταθμό για τους τουρίστες με
τα μικρά και μεγαλύτερα τουριστικά σκάφη, τα μικρά ή τα μεγαλύτερα εισοδήματα, οι
οποίοι θα προτιμήσουν την διαδρομή μέσω του διαύλου και
γιατί όχι να μείνουν και κάποιες ημέρες στην Χαλκίδα, όταν θα μπορέσουμε να τους
προσφέρουμε κίνητρα παραμονής. Διαθέτουμε ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής
κληρονομιάς που έχει το βαρύ όνομα Αυλίδα. Η Εύβοια έχει τρεις Ακτοπλοϊκές
γραμμές, οκτώ πορθμειακές και έντεκα τουριστικά αγκυροβόλια. Δίπλα στην Χαλκίδα
έχουμε τους ορεινούς όγκους της Δίρφυς με θαυμάσια μονοπάτια εξαιρετικής
φυσικής ομορφιάς. Κατά την γνώμη μας, αυτός είναι ο νέος χαρακτήρας της Χαλκίδας
και στον δρόμο αυτόν πρέπει να αναζητήσει το μέλλον της. Αγκάθι ασφαλώς είναι
το οδικό της δίκτυο. Ένας βραχνάς που μας κατατρέχει δεκαετίες τώρα. Εάν όμως δεν
καθίσουμε κάτω και δεν εξετάσουμε όλες τις προτεινόμενες λύσεις δεν νομίζω ότι
θα μπορέσουμε να συνεννοηθούμε. Η δική μας
πρόταση είναι η εξής απλή. Την σκυτάλη του εμπορικού λιμανιού να την πάρει το
λιμάνι της Κύμης.
Ναι, το λιμάνι της Κύμης
αποτελεί την εναλλακτική λύση για τις εμπορικές μεταφορές. Ένα λιμάνι με
τεράστιες δυνατότητες επέκτασης, η φυσική ανατολική Πύλη της Χώρας και της Ευρώπης.
Η λύση είναι αυτή που έχει κατατεθεί από την Κίνηση Πολιτών για τα Λιμάνια της Χαλκίδας
και της Κύμης, το 2015. (http://polites-limani-chalkidas.blogspot.com/2015/09/)
Μεσογειακή απ’ευθείας σύνδεση Χαλκίδας –
Κύμης, (στα πλαίσια της χάραξης του δρόμου που έχει χαρακτηρισθεί ως ο “Δρόμος του ΝΑΤΟ” από την δεκαετία του εξήντα).
Σύνδεση η οποία θα μειώσει τον χρόνο του ταξιδιού στα είκοσι περίπου λεπτά. Ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος ο οποίος
θα συνδέεται με όλες τις πόλεις του
σημερινού οδικού άξονα Χαλκίδα – Κύμη, με κάθετες συνδέσεις (Μοντέλο Εγνατίας
Οδού). Ο νέος αυτός δρόμος θα καταλήγει στην Εθνική Οδό μέσω του στενού του Μπουρτζίου
και υποθαλάσσιας ζεύξης. Και κυρίως θα εισάγει τον σιδηρόδρομο στην Εύβοια με
καταληκτικό σταθμό το Λιμάνι της Κύμης. Έτσι θα αλλάζει ριζικά η εικόνα της Χαλκίδας και της Εύβοιας
γενικότερα με ένα τέτοιο στρατηγικής σημασίας έργο. Ένα έργο που θα μας συνδέσει μέσω των διευρωπαϊκών
δικτύων προς Δύση και Ανατολή. Κάποιοι ενώ δέχονται την μεγάλη του χρησιμότητα,
προσπαθούν να απαξιώσουν την πρόταση αυτή, λέγοντας ότι τα κόστη είναι
υπερβολικά. Κάνουν λάθος γι άλλη μια φορά. Το κόστος ενός τέτοιου έργου μπορεί
να ισοδυναμεί με το όλο κόστος που θα διατεθεί για τις περίφημες παρακάμψεις,
οι οποίες πλέον είναι αχρείαστες, εκτός ίσως της Χαλκίδας, λόγω των κάθετων
διασυνδέσεων των πόλεων με τον δρόμο Χαλκίδα – Κύμη. Σε κάθε περίπτωση το όποιο
κόστος είναι πολύ μικρότερο από το τεράστιο όφελος που θα έχει η Χαλκίδα και η
Εύβοια γενικότερα, από την υλοποίηση ενός τέτοιου έργου, μακροπρόθεσμα.
Χαλκίδα 1-12-2018
Κώστας Χαϊνάς
Περιφερειακός
Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας
(Τοποθέτηση στην διαβούλευση του ΟΛΝΕ για το Master Plan)
Σχόλιο για την
διαβούλευση του Master Plan του ΟΛΝΕ για το Λιμάνι της
Χαλκίδας
Επειδή διαβάσαμε
κάποια ακατανόητα με αφορμή την χθεσινή διαβούλευση του ΟΛΝΕ για το Master Plan του Λιμένα Χαλκίδας, επαναλαμβάνουμε :
1.
Η
διαχείριση και εκμετάλλευση των παράκτιων ζωνών των λιμένων να περάσουν
στην αρμοδιότητα των Δήμων. Σήμερα η ευθύνη όλης της παραλιακής ζώνης της
Χαλκίδας και από τις δύο πλευρές του Ευβοϊκού ανήκει στον ΟΛΝΕ, όπως και στις
υπόλοιπες πόλεις της Εύβοιας με τους Δήμους απόντες και φτωχούς συγγενείς σε
μια κατ’ εξοχήν δική τους αρμοδιότητα.
2.
Επειδή η
υπόθεση της διαχείρισης των λιμένων έχει περιφερειακό χαρακτήρα και
συνδέονται άμεσα με αυτό που αποκαλούμε Περιφερειακή Ανάπτυξη , θα πρέπει η
διοίκηση τους να περάσει στις αρμοδιότητες της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.
Αυτό που προτείνουμε δηλαδή είναι η σύσταση Περιφερειακού Οργανισμού Λιμένων
Στερεάς Ελλάδας με την ένταξη όλων των λιμένων της Περιφέρειας.
3.
Οι
Διοικήσεις του Οργανισμού Λιμένων, είτε του σημερινού Κρατικού Οργανισμού,
είτε του αυριανού Περιφερειακού, πρέπει να επιλέγονται με αξιοκρατικές
διαγωνιστικές διαδικασίες. Δεν μπορεί δηλαδή να συνεχιστεί η αποτυχημένη και
διαχρονική πρακτική να διορίζονται στις διοικήσεις αυτών των Οργανισμών τα
κομματικά μέλη και οι φίλοι του κάθε φορά Κυβερνητικού κόμματος, διαιωνίζοντας
την παράδοση του πάλαι ποτέ πελατειακού Κράτους. Ούτε βέβαια με κομματικούς πολιτικούς φίλους της εκάστοτε
πλειοψηφίας του Περιφερειακού Συμβουλίου αύριο.
Αυτά ήταν τα πολιτικά θέματα που κυρίως απευθύνονταν στους
Κυβερνητικούς βουλευτές που παραβρέθηκαν στην διαβούλευση.
Όσον αφορά τον ΟΛΝΕ,
το πραγματικό διακύβευμα της διαβούλευσης ήταν τι θα γίνει με το εμπορικό
λιμάνι της Χαλκίδας. Δυστυχώς δεν γίναμε σοφότεροι. Πλήρης σύγχυση. Γιατί
αυτό που ακούσαμε εχθές για την μεταφορά του εμπορικού λιμανιού ήταν τα εξής. Η
αρχική πρόταση είναι το λιμάνι του Τσιμεντάδικου. Στην συνέχεια διευκρίνισαν
ότι δεν έχει γίνει καμιά συμφωνία με την
Διοίκηση των Τσιμέντων. Έχουμε όμως και άλλη πρόταση μας είπαν μεταξύ Ναυπηγείων
και Τσιμεντάδικου. Αλλά όπως οι ίδιοι μας διευκρίνισαν είναι αρχαιολογικός
χώρος και μάλλον δεν γίνεται λιμάνι. Τραγέλαφος. Αυτό μας θυμίζει λίγο ότι για
την πλήρη σύγχυση που διακατέχει την Διοίκηση του ΟΛΝΕ, όσον αφορά το λιμάνι
της Χαλκίδας, φταίει ο Πετρής, φταίει
και ο Χατζηπετρής.
Χαλκίδα 2-12-2018
Κώστας Χαϊνάς
Περιφερειακός
Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας
Μια οφειλόμενη
απάντηση
Αρμόδιοι βεβαίως να απαντήσουν στον κ. Ανδρέα Παπανδρέου του
ΟΛΝΕ για την λειτουργία του Περιφερειακού Συμβουλίου και την τάχα έλλειψη
διαβούλευσης για τα προβλήματα, είναι το ίδιο το Περιφερειακό Συμβούλιο και ο
Περιφερειάρχης. (http://www.eviatopblog.gr/2018/12/blog-post_187.html?fbclid=IwAR2n4VSxldpvGFUQgCo16yCyJFGqc-Lwsytbg8UB1NWiJUdNk27ILe3DQO8)
Αλλά θα πω μόνο ένα δεδομένο. Η κάθε 2η
συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου εδώ και τέσσερα χρόνια, γίνεται στις έδρες
των Δήμων της Περιφέρειας με την συμμετοχή των Δημάρχων, Δημοτικών Συμβούλων,
εκπροσώπων φορέων και πολλών πολιτών του κάθε Δήμου. Και με αφιέρωση πολλών
ωρών πριν την επίσημη συνεδρίαση στην συζήτηση των προβλημάτων του κάθε Δήμου.
Και πολλές φορές αυτές οι πολύωρες διαβουλεύσεις είναι σε βάρος των
συνεδριάσεων του ΠΣ. Αλλά το όφελος όλων μας και του Περιφερειακού Συμβουλίου, από
τις συζητήσεις αυτές είναι πολύ μεγαλύτερο, γιατί μας δίνεται μια μοναδική
ευκαιρία να μιλάμε πρόσωπο με πρόσωπο με τους πολίτες και να μας καταθέτουν τους
προβληματισμούς τους. Αν δεν είναι αυτή
πραγματική διαβούλευση τότε τι ακριβώς είναι. Για πολλά θέματα θα μπορούσε να κριθεί
η Περιφερειακή Αρχή, όπως άλλωστε κάνω ο ίδιος σε πολλά θέματα που δεν συμφωνώ
με την περιφερειακή πλειοψηφία, όπως για παράδειγμα για το Λιμάνι της Χαλκίδας,
αλλά να κατηγορείτε το Περιφερειακό Συμβούλιο για έλλειψη διαβούλευσης με
εκπροσώπους της κοινωνίας και την ίδια την κοινωνία, κρούετε ανοικτές θύρες κ.
Παπανδρέου.
Τώρα για την ουσία
του θέματος, έχουμε τοποθετηθεί πολλές φορές (http://energoipolitesstereas.blogspot.com/2018/12/master-plan.html)
. Δυστυχώς όμως με τα λεγόμενα του Προέδρου του αρμόδιου Οργανισμού για το θέμα
του εμπορικού λιμένα της Χαλκίδας, εκείνο που πιστοποιείται είναι μια θέση έωλη, σύμφωνα και με τις δικές τους
διευκρινίσεις στην διαβούλευση.
Χαλκίδα 2-12-2018
Κώστας Χαϊνάς
Περιφερειακός
Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου