H Προοδευτική πρόταση για την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας

Η Προοδευτική πρόταση για την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας

Τετάρτη, 1 Νοεμβρίου 2017

Τι έγινε τελικά με την παράκαμψη Χαλκίδας ;

Αποτέλεσμα εικόνας για φωτογραφία παράκαμψης Χαλκίδας



Ένα έργο που συζητείται εδώ και πάνω από είκοσι χρόνια στη Χαλκίδα, δυστυχώς κινδυνεύει να παραπεμφθεί στις καλένδες για άλλη μια φορά. Ένα έργο υπερώριμο με έτοιμες μελέτες, το οποίο θα δώσει μια μεγάλη ανάσα στην πόλη της Χαλκίδας, σύμφωνα με την τελευταία υπόσχεση του Πρωθυπουργού τον περασμένο Ιούλιο στην Λαμία, απεντάσσεται από το ΕΣΠΑ, αλλά θα υλοποιηθεί με δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Το πρόβλημα ασφαλώς δεν εστιάζεται, στο ερώτημα ποιοι πόροι θα αξιοποιηθούν για την υλοποίηση του έργου, αλλά η ίδια η υλοποίηση του έργου. Πως έχουν λοιπόν τα πράγματα ;

Το έργο Παράκαμψη Χαλκίδας με ώριμες μελέτες, διεκδικήθηκε από την τοπική και Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση και πραγματικά στις 4 Δεκεμβρίου 2014, ο τότε υπουργός υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, εξαγγέλλει την άμεση έναρξη κατασκευής του έργου στο 1ο εξάμηνο του 2015 ! Και μάλιστα για να μην καθυστερήσει έως την ένταξή του στο ΣΕΣ (ΕΣΠΑ 2015-2020), υπέβαλλε –όπως είπε δημόσια- Τεχνικό Δελτίο για την ένταξή του στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, προϋπολογισμού 179.100.000 ευρώ. Το έργο προέβλεπε αυτοκινητόδρομο διπλού κλάδου συνολικού μήκους 16,7 χλμ, την σύραγγα Βαθροβουνίου μήκους 500 μέτρων και πέντε ανισόπεδους κόμβους. (http://www.chrisochoidis.gr/1790/parakampsi-chalkidas-ena-ergo-megalis-a/)

Το Ιανουάριο του 2015 έχουμε την γνωστή πολιτική αλλαγή, με νέα Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και το έργο καταχωνιάζεται προσωρινά στα συρτάρια του υπουργείου Υποδομών. Τον Αύγουστο του 2015 ανακοινώνεται από το Υπουργείο Υποδομών, η ένταξη του έργου Παράκαμψη Χαλκίδας στο νέο ΕΣΠΑ με συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και το Ταμείο Συνοχής της ΕΕ. Οι πόροι όμως του προγράμματος δεν φτάνουν για την υλοποίηση όλων των έργων σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες του Υπουργείου ! (http://www.eviaportal.gr/content.asp?ID=38052).

Από τότε περνούν δύο χρόνια χωρίς να έχουμε κανένα ουσιαστικό νέο για το έργο, πέρα από κάποιες εξαγγελίες του Υπουργείου Υποδομών για κατάτμηση του έργου σε έξι εργολαβίες και άλλες διαδικαστικές εξαγγελίες, αλλά επί τοις ουσίας μηδέν! (http://www.newsnowgr.com/article/912303/tripli-dimopratisi-gia-tin-parakampsi-xalkidas.html).

 

Ώσπου τον Ιούλιο του 2017 μαθαίνουμε από το χείλη του ίδιου του Πρωθυπουργού ότι το έργο Παράκαμψη Χαλκίδας, θα απενταχθεί από το νέο ΕΣΠΑ, αλλά θα υλοποιηθεί με δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, προϋπολογισμού 220.000.000 ευρώ ! Με ή χωρίς τις απαλλοτριώσεις δεν μας είπε, γιατί με μέτριους υπολογισμούς το κόστος απαλλοτριώσεων ανέρχεται στο ποσό των 30.000.000 ευρώ. Από τότε αναμένουμε τη χαρμόσυνη είδηση για την έγκριση του δανείου και την έναρξη υλοποίησης του έργου. Ευχόμαστε να πάνε όλα καλά και να δρομολογηθεί το έργο, έστω και με αυτές τις ιστορικού χαρακτήρα καθυστερήσεις με ευθύνη όλων των Κυβερνήσεων που πέρασαν τα προηγούμενα σαράντα χρόνια από την διακυβέρνηση της χώρας. https://left.gr/news/o-alexis-tsipras-tha-milisei-ayrio-sto-paragogiko-synedrio-tis-stereas-elladas

 

Με την ευκαιρία όμως αυτή θέλουμε να καταθέσουμε τους προβληματισμούς μας για το έργο και την λύση που επελέγη για υλοποίηση (;). Περισσότερο για ιστορικούς λόγους, αφού πλέον εκτιμούμε ότι δεν υπήρξαν, ούτε υπάρχουν ευήκοα ώτα στις εναλλακτικές λύσεις που έχουν κατατεθεί. Άλλωστε σε κάθε περίπτωση δεν θέλουμε να καθυστερήσει το έργο για τον οποιονδήποτε λόγο, που μπορούν να επικαλεστούν όσοι δεν θέλουν στην ουσία το έργο.


Η πρότασή μας λοιπόν αφορά ένα ενιαίο σύστημα δύο οδικών αξόνων της Εύβοιας, που θα διατρέχουν την Εύβοια από Βορά (Ιστιαία) προς Νότο (Κάρυστο) και από Δύση (Χαλκίδα) προς Ανατολάς (Κύμη).
  • Ο άξονας Χαλκίδα – Κύμη να ενταχθεί στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών (Πρότασή μας από το 1998, Νομαρχιακές Αυτοδιοικητικές εκλογές), ώστε να διασφαλιστούν οι απαραίτητοι πόροι που διατίθενται κατ’ εξαίρεση για άξονες παρόμοιου τύπου και να αξιοποιηθεί η χάραξη του λεγόμενου άξονα ΝΑΤΟ με κάθετες συνδέσεις με τις πόλεις, Βασιλικό, Ερέτρια, Αμάρυνθος, Αλιβέρι κ.ά. Έτσι θα εξοικονομηθούν τεράστιοι πόροι για τις παρακάμψεις που προβλέπονται για τις πόλεις αυτές (οι οποίες πλέον δεν χρειάζονται) και θα αξιοποιηθούν για την υλοποίηση του συστήματος των δύο αξόνων.
  • Ο άξονας Χαλκίδα – Κύμη να ενταχθεί στο πρωτεύον διεθνές δίκτυο, αφού θα συνδεθεί με την ΠΑΘΕ μέσω υποθαλάσσιας ζεύξης Μπούρτζι – Αυλίδα στο στενό του διαύλου του Ευρίπου, όπως προβλέπεται και από την μελέτη της παλιάς Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. Έτσι γίνεται πλέον αχρείαστη και το έργο Παράκαμψη Χαλκίδας και εξοικονομούνται σημαντικοί οικονομικοί πόροι για την υλοποίηση του έργου των δύο αξόνων. Πλέον η σύνδεση της Εύβοιας με την Βοιωτική ακτή και με την εθνική οδό θα γίνεται μέσω της υποθαλάσσιας ζεύξης και η κίνηση προς νότο και βορά θα διοχετεύεται προς τους δύο οδικούς άξονες εκτός του αστικού ιστού της Χαλκίδας. Η υψηλή γέφυρα της Χαλκίδας, πλέον θα εξυπηρετεί μόνο τις αστικές ανάγκες της πόλης.
  • Η είσοδος της σιδηροδρομικής γραμμής στην Εύβοια μέσω της υποθαλάσσιας ζεύξης, θα δώσει μια προστιθέμενη αξία στην Εύβοια σε όλους τους οικονομικούς τομείς. Ιδιαίτερα το λιμάνι της Κύμης θα μπορέσει να αναβαθμιστεί ως η ανατολική πύλη της Εύβοιας, της Περιφέρειας και της Ελλάδας, με τεράστιες βιώσιμες αναπτυξιακές δυνατότητες.
Κάποιοι ίσως προβάλλουν ένσταση για το κόστος του έργου αυτού και της έλλειψης πόρων. Δεν θα συμφωνήσουμε. Οι πόροι που προτίθενται να διατεθούν για αποσπασματικά έργα όπως προγραμματίζονται, εκτιμούμε ότι θα ξεπεράσουν το συνολικό κόστος του έργου των δύο αξόνων που προτείνουμε. Επίσης εφόσον επιτύχουμε να χαρακτηρισθεί τουλάχιστον ο άξονας Χαλκίδα – Κύμη ως βασικό τμήμα των διευρωπαϊκών δικτύων, η χρηματοδότηση είναι διασφαλισμένη. Ευήκοα ώτα ξαναρωτάμε υπάρχουν ;


Χαλκίδα 1-11-2017
Κώστας Χαϊνάς
Περιφερειακός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου